Vaarroute Van Haven tot Haven - Oosterschelde
De Zuidroute volgt de kustlijn vanaf Bruinisse naar Burghsluis. Je vaart door het grootste n…
De Zuidroute volgt de kustlijn vanaf Bruinisse naar Burghsluis. Je vaart door het grootste nationale park van Nederland: Nationaal Park Oosterschelde. Tijdens deze route kom je langs het Watersnoodmuseum, het havenhoofd van Zierikzee én passeer je de Plompe Toren die overal bovenuit steekt. De Oosterschelde staat via de stormvloedkering in open verbinding met de Noordzee en het getij zorgt voor een unieke en dynamische natuur. Misschien zie je bij eb de zeehonden liggen zonnen op de zandplaten of spot je de vin van een bruinvis. De Oosterschelde vormt ook een populair duikgebied voor de iets gevorderde duiker. Het Nationale Park barst van de schelpdieren en op een paar plekken mag je deze ook zelf rapen. Raap alleen voor eigen consumptie en verstoor de natuur niet. De inwoners van Schouwen-Duiveland houden van hun eiland en het water eromheen, help je het mee netjes achter te laten?
Dit ga je zien
Startpunt
Werkhaven
Bruinisse
Navigeer naar startpunt
Havenroute Bruinisse werkhaven: Lees
Bruinisse, ontstaan in de 15e eeuw, is bekend om mosselkweek en visserij. Het heeft meerdere havens en een beeld van een mossel. Jaarlijks zijn er visserijdagen in juli.
Havenroute Bruinisse werkhaven: Lees
Bruinisse is net als veel andere plaatsen op Schouwen-Duiveland in de vijftiende eeuw ontstaan. Het werd aanvankelijk Oost-Duiveland genoemd, maar de naam Bruinisse kreeg vanzelf de overhand. Nisse is een ander woord voor landtong. Bruin duidt of op de kleur van de schorren of op die van een persoon. Dat is niet exact bekend.
Er zijn bij Bruinisse meerdere havens. Voor de vissersboten zijn er aan het water de Krammer een vissershaven en een reparatiehaven. Aan het Zijpe is er de Vluchthaven Zijpe, bedoeld voor binnenschepen en vissersboten. Deze werd in 1931 aangelegd als aanmeerplaats in de vaarroute tussen het kanaal door Zuid-Beveland en de Dordtse Kil. En dan is er ook nog de voormalige Veerhaven, daar voer ooit de veerboot tussen Anna-Jacobapolder en Zijpe van 1847 tot 1988. De huidige aanleg dateert van 1954.
Al eeuwen lang is Bruinisse een mosseldorp. De mosselkweek vormt een belangrijke inkomstenbron. In de wateren rondom het dorp zijn overal de staken te zien die mosselpercelen afbakenen en de drijvende tonnen voor de hangcultuurmosselen. Door de bloeiende handel in mosselen, groeide de vissersvloot en daardoor moest de haven twee keer worden uitgebreid. In 1872 en in 1912. Aan de andere kant van de N59, ten noordwesten van het dorp, werd in 1964 een jachthaven aangelegd.
Bovenaan de dijk bij Bruinisse staat het beeld van een geopende mossel. Hét symbool van dit dorp. Jaarlijks wordt het mosselseizoen dan ook feestelijk geopend met de visserijdagen, altijd het derde weekend in juli. In september 2023 werd ter gelegenheid van het 555-jarig bestaan van het dorp een mosselmaaltijd georganiseerd aan de haven. Aan de langste mosseltafel ter wereld aten die dag 1084 mensen mosselen. Bruinisse heeft natuurlijk ook een museum: Brusea. Hier kom je alles te weten over de geschiedenis van de visserij en de mosselkweek in Bruinisse.

Havenroute Bruinisse werkhaven: Lees
Bruinisse, ontstaan in de 15e eeuw, is bekend om mosselkweek en visserij. Het heeft meerdere havens en een beeld van een mossel. Jaarlijks zijn er visserijdagen in juli.

Havenroute Bruinisse werkhaven: Luister
Je luistert naar het verhaal van mosselkweker Cees Otte.
Havenroute Bruinisse werkhaven: Luister
Je luistert naar het verhaal van mosselkweker Cees Otte.

Havenroute Bruinisse werkhaven: Luister
Je luistert naar het verhaal van mosselkweker Cees Otte.
Havenroute Bruinisse werkhaven: Kijk
Dit beleef je in en rondom de haven van Bruinisse.
Havenroute Bruinisse werkhaven: Kijk
Dit beleef je in en rondom de haven van Bruinisse.

Havenroute Bruinisse werkhaven: Kijk
Dit beleef je in en rondom de haven van Bruinisse.
Havenroute Zierikzee: Lees
De stad Zierikzee is al honderden jaren oud. Men vermoedt dat het ontstaan is in de negende eeuw. Het was een dorpje zoals er veel waren. Maar toen het eenmaal stadsrechten kreeg, ergens tussen 121
Havenroute Zierikzee: Lees
De stad Zierikzee is al honderden jaren oud. Men vermoedt dat het ontstaan is in de negende eeuw. Het was een dorpje zoals er veel waren. Maar toen het eenmaal stadsrechten kreeg, ergens tussen 1217 en 1220, kwam daar verandering in. Er was zelfs een tijd dat Zierikzee belangrijker was dan Amsterdam. De Zierikzeese haven speelde daar een grote rol in. Het was een strategische plek waar een bloeiende handel plaatsvond.
Het havencomplex bestaat uit verschillende delen: de Oude Haven, de Nieuwe Haven en het Havenkanaal. De eerste twee zijn met elkaar verbonden door het poortencomplex van de Noord- en Zuidhavenpoort. Oorspronkelijk was de Oude Haven de plek waar schepen geladen en gelost werden. Het water de Gouwe, tussen Schouwen en Duiveland, vormde daarvoor een belangrijke aanvoerroute. Maar toen deze dichtslibde en nauwelijks nog bereikbaar was voor schepen, moest er een nieuwe waterweg naar de stad gegraven worden.
Tussen 1597 en 1599 werd daarom het 2 kilometer lange Havenkanaal gegraven. De stadsgracht, wat nu de Nieuwe Haven is, werd verbreed en er kwam een kademuur waar schepen konden aanleggen. Doordat de haven direct in verbinding staat met de Oosterschelde, is het een echte getijdenhaven. Dat betekent dat het verschil in waterstand van eb en vloed varieert van 2,5 tot 3 meter. In het Havenkanaal is de keersluis na de Watersnood in 1957 gebouwd: deze zorgt ervoor dat men bij extra hoog water ook in de stad droge voeten houdt.
Vandaag de dag is de Oude Haven een monumentale museumhaven waar historische schepen bezichtigd kunnen worden. Aan de Nieuwe Haven liggen diverse mosselkotters, sleepboten en soms rondvaartboten. Het is daarnaast een van de drukste passantenhavens van het zuidwestelijke Deltagebied. In de jachthaven net voor de keersluis zijn ruim 100 ligplaatsen. Meer weten over Zierikzee en de haven? Bezoek dan de Museumhaven of het Stadhuismuseum.

Havenroute Zierikzee: Lees
De stad Zierikzee is al honderden jaren oud. Men vermoedt dat het ontstaan is in de negende eeuw. Het was een dorpje zoals er veel waren. Maar toen het eenmaal stadsrechten kreeg, ergens tussen 121

Havenroute Zierikzee: Luister
Je hoort het verhaal van Ria Geluk.
Havenroute Zierikzee: Luister
Je hoort het verhaal van Ria Geluk.

Havenroute Zierikzee: Luister
Je hoort het verhaal van Ria Geluk.
Havenroute Zierikzee: Kijk
Dit beleef je in en rondom de havens van Zierikzee.
Havenroute Zierikzee: Kijk

Havenroute Zierikzee: Kijk
Dit beleef je in en rondom de havens van Zierikzee.
Havenroute Burghsluis: Lees
Burghsluis is niet alleen de naam van deze haven, maar ook van de buurtschap die eromheen ligt. Er staan slechts een stuk of dertig huizen en er woont maar een handjevol mensen permanent. De haven1
Havenroute Burghsluis: Lees
Burghsluis is niet alleen de naam van deze haven, maar ook van de buurtschap die eromheen ligt. Er staan slechts een stuk of dertig huizen en er woont maar een handjevol mensen permanent. De haven van Burghsluis is tegenwoordig vooral ingericht voor de pleziervaart; de jachthaven telt rond de 130 ligplaatsen en een kleine 60 passantenplaatsen. Het is ook de thuishaven van MS de Onrust. Deze vertrekt meerdere malen per week voor een rondvaart.
De haven van Burghsluis is eigenlijk ontstaan ten koste van het naastgelegen Westenschouwen. De belangrijkste inkomstenbron van dat dorp was de haringvisserij, later kwam daar de handel bij. Toen de haven van Westenschouwen rond het jaar 1500 verzandde, werd die van Burghsluis aangelegd. De oorspronkelijke haven van Burghsluis lag ongeveer 500 meter westelijker dan de huidige haven. Het was een belangrijke plek voor de Westhoek van het eiland voor het verschepen van landbouwgewassen en vee.
Een paar honderd jaar later volgden er verbeteringen aan de haven. In 1872 en 1888 werd het oostelijk deel, dat toen nog een driehoekig tijhaventje was, verbeterd en verruimd. De Watersnoodramp in 1953 bracht grote veranderingen met zich mee voor de haven. Deze ging namelijk dienst doen als werkhaven voor het dijkherstel en werd uitgebreid tot een grootte van 4 hectare. De haven van Burghsluis is uniek, er zijn nog maar weinig van dergelijke haventjes te vinden op Schouwen-Duiveland.
Een bijzonder gebouwtje bij de haven is ’t Torentje. Dit is de lichtkoepel van de Schouwse vuurtoren Westerlicht. Deze is hier in 1979 geplaatst om dienst te doen als havenkantoor. De koepel dateert al uit 1849 en was vroeger te zien op het 250 guldenbiljet, waar de vuurtoren van Nieuw-Haamstede model voor stond. In 2019 werd ’t Torentje gerenoveerd en wanneer er iemand van de watersportvereniging aanwezig is, kunnen bezoekers er een kijkje nemen.

Havenroute Burghsluis: Lees
Burghsluis is niet alleen de naam van deze haven, maar ook van de buurtschap die eromheen ligt. Er staan slechts een stuk of dertig huizen en er woont maar een handjevol mensen permanent. De haven1

Havenroute Burghsluis: Luister
Je luistert naar het verhaal van Christel Klapwijk over Burghsluis.
Havenroute Burghsluis: Luister

Havenroute Burghsluis: Luister
Je luistert naar het verhaal van Christel Klapwijk over Burghsluis.
Havenroute Burghsluis: Kijk
Dit kun je doen in en rondom de haven van Burghsluis.
Havenroute Burghsluis: Kijk
Dit kun je doen in en rondom de haven van Burghsluis.

Havenroute Burghsluis: Kijk
Dit kun je doen in en rondom de haven van Burghsluis.
Eindpunt
Haven
Burghsluis
Navigeer naar eindpunt