Loop je op het havenplein in Zierikzee? Dan komen de frisse geuren uit de winkel van Dorianne Kalverboer-Clouvel je al van verre tegemoet. In haar winkel vind je diverse (hand)zeep met natuurlijke materialen. De van oorsprong Franse Dorianne woont inmiddels al ruim 30 jaar in Zeeland. Samen met haar man René runt zij de winkel en webwinkel Dutch Soap Company.
Als Dorianne door haar eigen allergie ontdekt dat de meeste cosmeticaproducten géén natuurlijke ingrediënten bevatten, besluit ze zichzelf te verdiepen in de wereld van cosmetica. “Het heeft echt jaren geduurd voordat ik mijn eigen natuurlijke zeep heb ontwikkeld. De wet- en regelgeving maken het er niet bepaald makkelijker op.”
Als het stel op zoek is naar een geschikte winkelruimte, belanden ze per toeval in Zierikzee. Ze zijn op slag verliefd op zowel het pand als de locatie. “Voor ons voelt deze plek zo goed. De rust en ruimte, maar ook de gezelligheid vormen de ideale combinatie.” In 2015 openen ze de winkel aan het Havenplein. “Dat was hoog tijd ook”, lacht Dorianne. Ze vertelt over het mini-winkeltje in de schuur en de toenemende interesse in haar producten. “Het openen van de winkel in Zierikzee was een hele slimme zet. De belangstelling is daardoor alleen maar verder toegenomen.”
Dorianne probeert haar natuurlijke of ingrediënten zoveel mogelijk uit Zeeland te halen. Zo ontstaat er ook een samenwerking met Zeeuwsche Zoute. Zij winnen zout uit de Oosterschelde en verwerken dit in lokale producten. “Ik ben trots op de samenwerking die er is. Dit helpt om Zeeland verder op de kaart te zetten.” Ook produceert Dorianne inmiddels als eerste in Nederland zeep met zeewier uit de Oosterschelde.
De populariteit van de winkel en zijn producten neemt zo sterk toe dat de winkel in Zierikzee inmiddels ‘uit zijn jasje is gegroeid’. “Wij hebben nu een loods gekocht. Dat biedt heel veel mogelijkheden. Zo krijg ik ook een eigen lab waar ik weer volop producten kan ontwikkelen.” Dorianne vertelt over de workshop die ze momenteel volgt waarin ze leert om te werken met micro-algen. “Het is echt de toekomst. Hoe fijn als ik straks aan de slag kan met deze nieuwe uitdaging? En weer een nieuw product mag ontwikkelen?”
Met Dorianne haar toekomstplannen zit het wel goed. Haar ultieme droom is haar producten wereldwijd te exporteren en een internationaal merk neer te zetten met een Zeeuwse identiteit.